Wat wil je weten

Hoe ik werk.

– Meestal is er contact met me opgenomen per mail of telefoon. Ik stuur mijn eerste mail met daarin een uitleg hoe ik werk. En ga ik in op eventuele vragen die te maken hebben met je speler. Je komt waarschijnlijk op de wachtlijst. Tegen de tijd dat de datum nadert kunnen we contact met elkaar opnemen. Mocht je geen interesse meer in deze afspraak hebben, dan heb ik graag dat je dat meteen laat weten. Op de afgesproken datum kijken we gezamenlijk in welke conditie je speler is en wat er aan gedaan moet worden. Wat altijd mogelijk is, is dat als ik de speler uit elkaar haal ik iets tegenkom wat in eerste instantie niet zichtbaar was of niet opgevallen is. Ik neem dan altijd contact met je op per mail en stuur een foto mee bij de uitleg. Na het brengen van de speler krijg je na een paar dagen een offerte met een overzicht van de kosten en over wat we afgesproken hebben. Het is altijd mogelijk dat je in tweede instantie toch van gedachten verandert, wijzigingen blijven mogelijk. Bijvoorbeeld dat je toch de kast gespoten wilt hebben of toch de hoogwaardige kabel gemonteerd. Je krijgt dan een aangepaste offerte. Als je me over de offerte een akkoord geeft ga ik aan de slag. Normaal trek ik 14 dagen uit voor een speler, maar dat is een streefperiode. Stel dat er iets besteld moet worden, bijvoorbeeld een element, dan kan deze periode wat langer zijn. Daar krijg je natuurlijk bericht over. Tijdens de werkzaamheden houd ik je sowieso op de hoogte van de vorderingen, onder andere met foto’s.

 

HOE MAAK JE EEN AFSPRAAK.

Neem contact op per mail

– Ook is het mogelijk om met me te telefoneren. 024 3780 122  of  062065 1207

 

Wachtlijst, waarom?

– Het is gewoon druk, en dat maakt een wachtlijst noodzakelijk.

Zit je tijdens die 14 dagen zonder draaitafel?

– Nee, dat hoeft niet. Ik heb twee uitleendraaitafels, van Thorens, die het je mogelijk kunnen maken het gemis van je eigen speler te overbruggen.

 

Prijzenlijst:

Kijk onder het kopje Wat zijn de kosten.

Wat kan er aan mijn speler gedaan worden:

– Overzicht van het modificeren van je Thorens. In dit geval gaat het om modificaties die de geluidsprestaties verbeteren.

– Dit vooraf: in ieder geval moet de speler in goede conditie zijn, of te brengen zijn. Van een draaitafel met grote problemen kan het niet rendabel zijn om daar nog veel aan te doen. Ik kan je natuurlijk adviseren.

De lijst:

– onderhoudsbeurt.

– element of naald vervangen door een fris exemplaar.

– vervangen headshell-draadjes.

– audiostekkers vervangen.

– audio-bekabeling aanpassen, extern.

– bodemplaat vervangen, Trespa of MDF.

– contragewicht vervangen op de TP 16 arm.

– voedingskabel vervangen.

– monteren van audio-aansluitingen op de achterkant.

– monteren van 230 V aansluiting op de achterkant.

– andere plateaumat.

– vervangen toonarm.

– vervangen kast.

 

Verkoop je tweedehands Thorens platenspelers?

– dat komt eigenlijk niet voor.

 

Koop je Thorens platenspelers op?

– ja, is altijd bespreekbaar.

 

Mijn stofkap is stuk.

– De scharnieren [niet op een 125 enz.] van de stofkap zijn te repareren. Barsten en gebroken stofkappen daarentegen niet.

 

Verkoop je audio apparatuur?

– Nee, maar ik kan je wel adviseren. Ik heb een grote ervaring in het aanschaffen van audio apparatuur. Ook op het gebied van het opstellen van apparatuur en speakers heb ik een ruime ervaring.

 

Waarom ben je zo duur?

– Ook al heb ik veel routine in het werken met Thorens spelers, het optimaal afstellen is toch een tijdrovende gebeurtenis. Ik kan afstelwaarden die ik gevonden heb bij andere exemplaren gebruiken, maar ik kijk ook of er niet meer uit een exemplaar te halen is. Ook ga ik op zoek naar een klankkleur die de voorkeur van de klant heeft.

 

Wat is het verschil tussen een onderplaat van Trespa en MDF.

– Heb veel met bodemplaten geëxperimenteerd en verschillende materialen en uitvoeringen daarvan beluisterd. Wat ik ook van belang vind, is dat het originele uiterlijk niet of zo min mogelijk aangetast wordt. Ik ben op twee materialen uitgekomen, het bekende MDF en Trespa. MDF zorgt voor een betere weergave en dat is te horen in een beter laag en wat warmere sound. Het Trespa gaat de andere kant op, dit materiaal kenmerkt zich vooral door zijn strakheid en schoonheid, het laag wint erg aan precisie en het stereobeeld neemt in alle dimensies toe. Niet onbelangrijk zijn de voeten die gemonteerd worden. De onderplaten die ik lever zijn allemaal uitgevoerd met voetjes van Trespa. Het contact met de tafel of rack is belangrijk.

 

Verkoop je onderdelen?

– Ik heb een voorraad aan onderdelen maar die verkoop ik niet los. Ik gebruik deze voorraad om spelers die ik ‘in behandeling’ heb weer compleet te maken of te repareren.

 

Tips

Hoe vervoer ik een Thorens?

– Het is voldoende om het grote plateau [draaischijf] van de speler te halen, het sub-chassis zet zich schrap tegen de bovenplaat. De transportschroeven gebruiken is niet meteen nodig. Bij een 125 en 300 serie enz. is het goed het sub-chassis klem te zetten met bijvoorbeeld papier. Maak de arm extra vast op de armsteun met bijvoorbeeld een huisvuilzaksluiting. En als je element een beschermkapje heeft, gebruik deze. Een aantal modellen [niet de 125 enz.] passen goed in een bananendoos. Als je de speler ophaalt is een horizontale staplek belangrijk in de auto. En iets van demping onder de doos kan geen kwaad.

 

Hoe stel ik mijn draaitafel op?

– Het is van belang dat de draaitafel rustig zijn werk kan doen. Aan de muur is ideaal. Op een stabiele vloer met daarop een audiorack, tafel oid. is prima. Een tafel, dan wel audiorack op een houten vloer is niet te doen. Parket op een betonvloer is een ander verhaal. Van groot belang is dat de speler waterpas staat, is dat niet het geval dan gaat dat ten koste van de geluidskwaliteit…

 

Mijn rubberen plateau-mat is vies.

– De rubber matten met de ribbels zijn goed met een afwasborstel en Cif schoon te maken. Met de dikke rubber matten van Thorens gaat dat beter met een sopje. Het rubber reageert op scherpe schoonmaakmiddelen.

 

Hoe kies ik een element?

– Dat is niet zo gemakkelijk. Het is van een aantal factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld: je arm, de versterker die je gebruikt en dan de rest van je audio-set. En natuurlijk je smaak, muziekvoorkeur en klankvoorkeur. Om een beslissing te nemen is het goed om deze dingen eerst te achterhalen. Het is tegenwoordig niet mogelijk om elementen uit te proberen, die tijd is geweest, als het al kon. Het is tegenwoordig meer een onderbouwde, gok. Maar ik kan je wel helpen, ik weet hoe bepaalde merken en types klinken in armen van oa. Thorens.

 

Is mijn naald versleten?

– Dat is mogelijk. Ik kan dat voor je controleren. Ook of de naald beschadigd is, wat nog schadelijker is voor je platen. Al naar gelang het soort element [MD of MC] kan de naald uitgewisseld worden. Als dat rendabel is. Een element kan te oud zijn, zie hieronder. Of de vervangingsnaald is te duur.

 

Hoe maak ik mijn platen schoon?

– In eerste instantie: maak de plaat niet vies. Raak bij het uit de hoes nemen van de plaat niet de groeven aan. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet. De plaat is bij het uit de perserij komen al ‘vies’. Bij het productieproces is er een middel gebruikt om de vinylplaat van de persmatrijs af te krijgen. En dat is vrij hardnekkig en kan maar gedeeltelijk met normale middelen van de plaat gewassen worden. Het is dus zinnig om ook nieuwe platen te wassen al is het maar om ze minder statisch te maken, waardoor je niet elke keer de platen moet poetsen als je deze speelt. Het is raadzaam om na een wasbeurt de plaat in een met plastiek gevoerde binnenhoes te bewaren. Het papier van de originele binnenhoes geeft vaak stof en papierstukjes af en het papier krast en maakt oppervlaktekrasjes in het vinyl. Ook een plastic hoes voor de buitenhoes is aan te raden, dit om beschadigen te voorkomen.

Maar nu wat advies over hoe je platen goed schoon kunt maken. Er zijn veel manieren die een goed resultaat opleveren. Maar het merendeel is duur, en tijdrovend zijn ze allemaal. Wat ik een goed alternatief vind staat hier beschreven. En het resultaat is op een schaal van 1 tot 10 toch zeker een 6 tot 7. Ik gebruik daarvoor een wasapparaat van Knosti, de Disco-Antistat. Aanschafprijs is momenteel rond de €50,- inclusief een fles schoonmaakmiddel die los ongeveer €16,- is. De Knosti is al zo’n 40 jaar op de markt en dat zegt toch wel wat. De onderdelen zijn van goede kwaliteit, hoewel de klem waarmee de platen vastgehouden worden wel wat slijtvaster had gekund, deze is los leverbaar. Wat deze manier van platenwassen nog goedkoper maakt is het volgende. Ik heb een keer kunnen achterhalen wat voor goedjes in de reinigingsvloeistof zitten. Met als gevolg dat je voor €0,60 een liter kunt maken die al heel goed werkt. Je kunt het duurder maken en misschien ook wel beter door er alcohol aan toe te voegen, maar de voordelen daarvan zijn miniem. Hieronder heb ik de receptuur vermeld. De Wetting Agent is bedoeld om de oppervlaktespanning van het water/vloeistof te veranderen. Als de plaat gewassen in het Knosti droogrek gezet wordt loopt de nattigheid als een gordijn naar beneden. En is de plaat in ongeveer een half uur droog. De Wetting Agent is niet meer zomaar te krijgen, het komt uit de fotografie en werd gebruikt bij het afdrukken van foto’s. Het is waarschijnlijk dat het besteld moet worden, via een fotozaak of internet. Zoekwoord bvb. Amaloco H10 . Kostprijs voor een liter is momenteel €18,-. En je gebruikt voor een liter reinigingsvloeistof een half vingerhoedje… En voor een liter gedemineraliseerd water ben je €0,50 kwijt. Wat ik wel doe na het drogen, is dat ik met een wc papiertje en pure alcohol de inloopgroef en uitloopgroef schoonmaak. Daar willen nog wel eens wat vochtsporen achterblijven. Voordeel van de knosti is ook, dat je erg vieze platen kunt voorweken in de vloeistof, elk derde deel van de plaat bijvoorbeeld een 15 minuten. Nog een voordeel is, dat je ook sneller nieuwe vloeistof gebruikt ipv. dat je de dure vloeistof blijft gebruiken terwijl deze al vies is…

Succes!

Recept schoonmaakmiddel:

Normaal.

-een liter gedemineraliseerd water. [Kruidvat]

– 3 á 4 druppels afwasmiddel.

– halve vingerhoed Wetting Agent.

– goed schudden en wachten tot  het schuim verdwenen is.

Top Fuel…

– een halve liter gedemineraliseerd water. [Kruidvat]

– een halve liter alcohol, minimaal 93 % zuiverheid.

[de hoeveelheid alcohol mag ook minder of meer zijn]

– 3 á 4 druppels afwasmiddel.

– halve vingerhoed Wetting Agent.

– goed schudden en wachten tot het schuim verdwenen is.

 

Overige vragen

Wat is een phono-versterker?

– Een phono-versterker is een versterker die je voor je versterker of voorversterker aansluit. De versterker versterkt het kleine signaal van de draaitafel en corrigeert het signaal ook. Ik adviseer mijn klanten tegenwoordig om meer geld uit te geven aan de phone-versterker dan aan het element. Mijn ervaring is dat het eindresultaat hoger is.

 

Is mijn Thorens nog bruikbaar?

– In bijna alle gevallen is daar met “ja” op te antwoorden. Maar het is natuurlijk mogelijk dat de speler te zwaar beschadigd is, of er ontbreken te veel onderdelen. Maar er is tegenwoordig altijd nog een restwaarde. Een aantal onderdelen zijn veel gevraagd.

 

Waarom analoog en is analoog beter?

– Is dit de hamvraag…? Het is natuurlijk zo dat iedereen daar anders op kan antwoorden en alle antwoorden zijn goed. Voor mij persoonlijk… Kan niet zeggen dat ik een voorkeur heb. Voor mij is het belangrijker wat de uiteindelijke kwaliteit is, CD, vinyl of blu-ray of een bestand van een harde-schijf. Het verschil zit er meer in wie aan het product gewerkt heeft en of deze persoon zijn vak begrepen heeft en onder de knie heeft. Wat me wel opgevallen is sinds er gedigitaliseerde muziek is er met analoge weergave sneller en goedkoper een hoge kwaliteit te behalen is. En als je het over het geluid hebt, nee ik ga niet zeggen dat bij analoog het bruiner is. Een analoge speler, in goede conditie en juist opgesteld heeft een groot stereobeeld in alle dimensies en een grote hoeveelheid aan informatie en mooie kleuren. En wat ik er bijna altijd uit hoor: het signaal meer vloeit dan bij digitaal. En dat is een eigenschap die bij digitale weergave ook haalbaar is, maar dan voor een hogere prijs… En de kwaliteit van deze eigenschappen neemt met een hogere prijs alleen maar toe.

 

Wat is het voordeel van vinylplaten?

– Nog zo’n vraag, zie hierboven. Het is persoonlijk, op zijn minst. Het voordeel is dat het tastbaar is, je hebt met een vinylplaat ook meteen een hoes in je hand. Die, en daar kunnen we het wel met elkaar over eens zijn dacht ik, leuker is dan zo’n klein CD-doosje of een bestand in je telefoon of op server/computer. Ook kun je het hebben over de ervaring van het opzetten van een plaat, de handeling heeft zijn charme. Ik vergelijk het wel eens met het zetten van koffie. Je kunt het doen met een Senseo of met een Espressomachine, het vraagt meer handelingen en tijd maar dan heb je ook wat…

 

Waarom geen 140 gram maar 180?

– In theorie kun je zeggen dat het beter is, een plaat van 180 gram. De plaat zou stiller kunnen zijn door zijn eigen demping. Maar in de praktijk is dat niet echt waarneembaar. De kwaliteit van het snijden en het persen is daarbij van groter belang. Hier wordt de kwaliteit vastgelegd. Wat nog meespeelt, is dat een 180 gram of zelfs 200 gram een stukje dikker is dan zijn 140 gram familielid. Wat de afstelling van de arm niet altijd optimaal maakt.

 

Wat is mijn Thorens nog waard?

– Dat hangt natuurlijk af van het type Thorens en de conditie van de speler. Ik oriënteer me aan de markt oa. via Marktplaats en Ebay. De tendens van de laatste jaren is dat de prijzen voor Thorens spelers alleen maar stijgen, vraag en aanbod. Andersom gezegd, als je nu een speler van Thorens koopt krijg je bij verkoop minimaal je geld terug. En dat komt bij audioproducten niet veel voor….

 

Hoe lang gaat mijn snaar mee?

– Dat hangt af van het gebruik en omstandigheden waarin de speler gebruikt gaat worden. En wat voor model van Thorens je hebt. Voorbeeld: een TD 160 op een warme zolderkamer die veel gebruikt wordt daarvan gaat de snaar minder lang mee dan bij een speler die in een souterrain zijn diensten doet. Wat bij de 100 serie met mechanisch geschakelde 33/45 toeren meespeelt is, dat ook de stugheid van de snaar uitmaakt. Is de snaar te soepel geworden, dan is het voor de snaar niet meer mogelijk om op de 45 of 33 toeren motorpoelie getrokken te worden. De snaar is verder nog steeds goed bruikbaar.

 

Wanneer moet de olie bijgevuld worden en is olijfolie ook bruikbaar.

– Olijfolie is bruikbaar maar niet als smeermiddel voor een draaitafel plateau-lager. De olie moet wel de juiste eigenschappen hebben. Bijvoorbeeld, het moet de mechanische belasting kunnen weerstaan en niet reageren op de materiaalsoorten waarvan het lager gemaakt is.

 

Wat is de zin van het leven?

– De vraag aller vragen. Of, zoals het tegenwoordig heet, de moeder aller vragen. Maar momenteel hou ik het bij het volgende antwoord: De ander…

 

Waarom andere audiokabels, stroomkabel en verdeeldoos?

– Simpel, omdat het gebruik van goede kabels hoorbaar is. Maar dat is waarschijnlijk niet het antwoord dat je zocht. De bovenstaande vraag is me veel gesteld en mijn reactie de laatste jaren is vrij eenvoudig. Probeer het uit, is het niet hoorbaar dan is dat jammer en is het wel hoorbaar dan heb je pech gehad, kabels kunnen erg duur zijn… Je kunt de kabels en de verdeeldoos die ik aanbied lenen van mij. Ik heb een demonstratie-set. Sluit het aan en kijk wat de bevindingen zijn. Mijn ervaring met kabels en vooral uit de hogere prijsklasse is dat deze een audio-set kunnen breken en buigen. Ik heb daar vrij dramatische voorbeelden van gehoord. Bijvoorbeeld op de TD 160 en zijn broertjes is het gebruik van een betere voedingskabel goed hoorbaar, zelfs de klankkleur van de speler is met het uitwisselen van een voedingskabel te veranderen….